Concerning milk!

Något som fångade min uppmärksamhet är faktiskt Arlas nya Superproteinmjölk med 30% protein, ursäkta vad?!

Jag läste och uppfattade allting helt fel första gången som jag såg produkten, som jag tror att de flesta gör. Nämligen att det är 30% protein i den, då hade vi kunnat börja snacka. Var naturligtvis tvungen att räkna lite o kolla på innehållsförteckningen, blir alltid misstänksam när såna här produkter ploppar upp och marknadsförs som ”Den naturliga sportdrycken”.

Let me do the math:
Vanlig mjölk: 3,5 gram protein per deciliter.

Superproteinmjölken har 30% mer, alltså 3.5 x 1.30 = 4.5g protein per deciliter. 1 gram mer/ dl!

 

Vanlig mjölk kostar: ca 8 kr/ liter, d.v.s. 4kr/ 5 dl

Superproteinmjölken: 11 kr/5 dl (nästan tre ggr priset vanlig mjölk)

För min egen del, eftersom jag sällan eller aldrig använder mjölk, så blir jag lite fundersam om Arla verkligen tycker att 1gram protein gör det värt att kalla drycken för Sportdryck för ett gram mer protein och lite blåbärsarom? Det handlar om 5 gram på en halvliter mjölk. Möjligt att man köper den för att man vill ha smaken på mjölken, helt okej.

Alternativ 1: Köp vanlig (ekologisk) mjölk och mixa i blåbär själv.

Alternativ 2: Hitta en bonde och köp mjölk i första led… himmelskt gott men tyvärr svårt att få tag i.

2 reaktioner på “Concerning milk!

  1. Dom kallar det nog för sportdryck utifrån att endast mjölk anses som bra återhämtning efter träning. Jag har testat den där och tycker den är god att blanda i tex smoothies men visst är det snålt med proteinet! =)

Kommentera

